המנוע הוא הלב של הרכב, מדובר לרוב בחלק היקר ביותר ברכב ולכן חשוב מאוד להקפיד על תחזוקה כללית, בדגש על תחזוקת מנוע הכוללת בין היתר: החלפת שמן בזמן, החלפת נוזל קירור וביצוע שטיפות למנוע מידי תקופה. כמו כן, במידה וישנו חשד לבעיה כלשהי ברכב העלולה להיות קשורה למנוע כגון נזילה או רעשים חשודים יש לפעול מהר ולפנות למוסך. זאת, בכדי לתפוס את התקלה בזמן, לפני שיהיה נזק גדול יותר בגללו תצטרכו לבצע שיפוץ או החלפה של המנוע.

מנועים ברכבים חדשים – איכותיים יותר, אך אינם חפים מתקלות

עם התקדמות הטכנולוגיה הרכבים החדשים הופכים לעוצמתיים, כשהעוצמה מתבטאת גם במנוע שהופך לעוצמתי ואיכותי יותר. אך כמו חלק אחר ברכב, שימוש לא נכון או פרוע ברכב עלול לגרום לשחיקה מהירה, לפגוע בביצועי המנוע ולבסוף לנזקים כבדים אשר יסתכמו בהוצאות תיקון גבוהות במיוחד.

מה עושים במידה והמנוע ניזוק?

במידה ומנוע הרכב שלכם ניזוק, בין אם מדובר מסיבות של תחזוקה לקויה או עקב תקלה לא צפויה או פגיעה דרך צד ג' – נצטרך לקבל החלטה אם להשקיע בהחלפת מנוע או לנסות למכור את הרכב ללא המנוע, דבר אשר יהפוך את המשימה לקשה יותר כשכמובן ערך הרכב ירד באופן משמעותי. במידה ומדובר ברכבים חדשים יש לבדוק את תוקף האחריות ומה היא כוללת בדיוק – האם היא כוללת אחריות מקיפה על המנוע או אחריות חלקית. במידה ופג תוקף האחריות על המנוע ואנו מעוניינים להחליף אותו עומדות בפנינו מספר אפשרויות:

שיפוץ מנוע 

במידה והמנוע בר תיקון ניתן לפנות למוסך שיבצע שיפוץ כללי. מכיוון שהמנוע בנוי מחלקים רבים על מנת לטפל בבעיה באופן יסודי יש לפרק את המנוע לכל חלקיו, להחליפם ולבצע הרכבה מחדש. החסרונות באופציה זו היא העובדה שאיכות העבודה משתנה למוסך וצריך למצוא מוסך אמין אשר יבצע את הפעולה כמו שצריך ויעשה אוברול אמיתי למנוע. במידה והכל יבוצע כהלכה ניתן יהיה ליהנות ממנוע ברמת תפוקה גבוהה במיוחד, כמו חדש ואף יותר מכך. יחד עם זאת, צריך לקחת בחשבון שעלות השיפוץ תהיה גבוהה.

החלפת מנוע מיבוא

אופציה שהופכת להיות פופולאריות יותר ויותר היא שימוש במנוע מיבוא מחו"ל. כלומר הזמנת מנוע משומש מרכב שפורק בחו"ל. במקרה הזה יש לפנות למוסך אמין (מוטב לפנות ישירות ליבואן על מנת לחסוך את עמלת התיווך) אשר מייבא מנועים איכותיים ממדינות בעלות שירותי מוסך איכותיים. במידה ופנינו לספק כזה נוכל ליהנות ממנועים איכותיים, שמורים (יש לוודא כי המנוע מגיע אכן בשקית וסגור) ועם קילומטראז' נמוך. חשוב לוודא כי הספק מעביר בצורה מסודרת את כל הפרטים הנוגעים למכירה – אם זה שטר מכר, תעודת ייבוא ופרטים טכניים הנוגעים להחלפה. עוד מומלץ לבצע את ההחלפה וההתקנה אצל אותו ספק ולוודא מראש כי אכן ניתן לבצע דרכו גם את ההתקנה וכי הוא מספק אחריות של לפחות 3 חודשים.

החלפת מנוע מפירוק בישראל

אופציה שלישית היא שימוש במנוע מפירוק בישראל. החיסרון במקרה זה הוא הקושי במציאת מנועים שמורים עם קילומטראז' נמוך וכן למצוא ספקים אשר ניתן לסמוך עליהם אשר יספקו לנו מנוע אמין ויציב שיוכל לשרת אותנו לאורך שנים. אי לכך, במקרה זה חשוב לבדוק את המחיר ואת טיב הספק היטב על מנת שלא ניפול בפח ונשלם כסף רב עבור מנוע בעייתי.

החלפת מנוע ישן בחדש – היש חיה כזאת?

על פי החוק בישראל, לצערנו, אין אפשרות להחליף מנוע חדש לגמרי במנוע ישן. כך שכל ההחלפות מנוע מתייחסות להחלפת מנוע מרכב משומש כשהאידיאל הוא להחליף את המנוע הישן במנוע במצב הטוב ביותר – הן מבחינת תחזוקה והן מבחינת קילומטראז' ומידת שחיקה.

רישום מנוע

דבר נוסף שעלינו לקחת בחשבון במקרה של החלפת מנוע – הוא החובה שלנו לבצע רישום של המנוע מול מכון הרישוי. לשם כאן נצטרך אישור של המוסך אשר הרכיב את המנוע החדש וכן את כל האישורים הרלוונטיים אודות החלפת המנוע איתם ניגש אל מכון הרישוי ונבצע את הרישום אשר יתווסף לרישיון הרכב שלנו בעת חידוש הרישיון הבא.