גם אם נהניתם מראיה מעולה במשך שנים, כאשר אתם עוברים את גיל ארבעים, אתם עלולים למצוא את עצמכם מתמודדים פתאום עם בעיות ראייה, בפעם הראשונה בחייכם. בעיות עיניים הקשורות לגיל לא חייבות להיות רציניות, כמו חלילה גלאוקומה, אבל הן עלולות לגרום לאי נוחות ולתסכול על בסיס יומי, ואף להפריע לכם מאוד בזמן הנהיגה.

גם אם מעולם לא הרכבתם משקפיים או עדשות מגע, יום הולדת ארבעים, הוא הזמן המתאים להכיר רופא עיניים, לבדוק את הראיה ולהקפיד מעכשיו ועד עולם, על בדיקת עיניים שנתית.

כללי – פגיעה ביכולת הראיה מקרוב לאחר גיל 40

אם מעולם לא הייתם זקוקים למשקפי ראיה לתיקון רוחק ראיה, יתכן שההתמודדות לפתע עם בעיות ראייה מקרוב לאחר גיל 40 מאוד מדאיגה ומתסכלת אתכם. אתם עלולים להרגיש שאתם כבר לא יכולים לקרוא את העיתון בבוקר, או לראות את מספרי הטלפון הסלולרי.

שינויים אלה בכוח המיקוד של העיניים התרחשו בהדרגה מאז הילדות. כעת, לעיניים כבר אין מספיק כוח מיקוד כדי לראות מקרוב בבירור טקסטים או אלמנטים אחרים.

אבדן יכולת מיקוד זו המשבש את הראייה מקרוב, נקרא פרסביופיה (presbyopia). תופעה זו מתרחשת כאשר העדשה בעין מאבדת את גמישותה. הגמישות מאפשרת לעין לשמור על מיקוד – מאובייקטים רחוקים לאובייקטים קרובים. אנשים עם פרסביופיה יכולים להחזיר לעצמם את הראיה מקרוב, כמו: משקפי ראיה, עדשות מגע, או ניתוחי לייזר.

שינויי ראייה הקשורים לגיל – מה זה אומר?

בדיוק כמו הגוף שלכם, כך גם העיניים והראיה שלכם משתנות עם הזמן. שלא כמו החברים שלכם שנזקקו מילדות למשקפיים לתיקון רוחק ראיה או לעדשות מגע עם צילינדר לתיקון אסטיגמציה – אתם מעולם לא נזקקתם למשקפיים או לעדשות מגע כדי לתקן את הראיה שלכם. תמיד ראיתם מה שנקרא: שש שש!

אבל הזמן עושה את שלו. אומנם, לא כל בני ה-40 פלוס יחוו את אותם סימפטומים בעיניים, אבל הנה כמה משינויי הראייה השכיחים הקשורים לגיל ארבעים ומעלה:

  • אתם זקוקים ליותר אור. ככול שאתם מתבגרים, אתם זקוקים ליותר אור כדי להצליח לראות כמו שראיתם פעם. תאורה בהירה יותר באזור העבודה שלכם או ליד כורסת הקריאה, תוכל להקל על משימות הקריאה והראיה מקרוב.
  • אתם מתקשים בקריאה ובביצוע עבודה הדורשת התבוננות על דברים מקרוב. טקסטים מודפסים עשויים להיות פחות ברורים לקריאה, בין השאר, בגלל שלאורך זמן, העדשה בעין שלכם הופכת לגמישה פחות. מצב זה מקשה על העיניים להתמקד בחפצים קרובים, בהשוואה ליכולת ההתמקדות שהייתה לעיניים שלכם בגילאים הצעירים יותר.
  • אתם סובלים מבעיות ראיה בגלל סנוור. בנהיגה בלילה, יתכן שתבחינו בבוהק אור מסנוור נוסף שיוצרים הפנסים הקדמיים של הרכב; בנהיגה באור יום, ייתכן שתבחינו באור בוהק המשתקף משמשת המכונית או מהמדרכה.
    שינויים שחלו בעדשות העיניים שלכם גורמים לאור הנכנס לעין להתפזר, במקום להתמקד באופן מדויק על הרשתית. מצב זה הוא שיוצר את הבוהק שמפריע לכם בנהיגה.
  • אתם חווים שינויים בתפיסת הצבעים. העדשה הממוקמת בתוך העין, היא בדרך כלל צלולה. אבל לפתע העדשה מתחילה לשנות את צבעה. מצב זה עלול להקשות עליכם להבחין בין גווני צבע מסוימים.
  • אתם חווים הפחתה בייצור הדמעות. עם הגיל, בלוטות הדמעות בעיניים מניבות פחות דמעות. זה נכון במיוחד עבור נשים שעוברות שינויים הורמונליים בגיל 40 פלוס. כתוצאה מכך, העיניים עלולות ליצור תחושה של יובש וגירוי.למרבה הצער, כמות דמעות מספקת היא חיונית ביותר לשמירה על בריאות העיניים ולשמירה על ראיה צלולה.

המאמר נכתב באדיבות צוות I-Optic – רשת המשקפיים המובילה בישראל.