בעלי עסקים רבים מתחבטים בשאלה אם אפשר לקנות רכב לעסק ולקבל ניכוי מס בעבורו כהוצאה מוכרת. אפשר לענות על שאלה זו מנקודת מבטן של שתי רשויות. האחת – מס ערך מוסף. השנייה – רשות המיסים. שתי הרשויות הללו מביאות בחשבון היבטים מסוימים לצורך אישור ניכוי מס או מכירות רק בהוצאות מסוימות הקשורות בתחזוקת הרכב. בואו נבדוק איך וכיצד נוכל להגיש את הוצאות הרכב – קנייתו ותחזוקתו – כהוצאות מוכרות לחזר מס. 

מע"מ על קניית רכב?

תקנות מס ערך מוסף (התשל"ו – 1976) מאפשרות ניכוי מס תשומות על רכב פרטי שמשקלו אינו עולה על 3,500 ק"ג ונקנה בידי עוסק רק במקרים שבהם הרכב משמש אותו בעסק שעסקו הוא מכירת או השכרת רכבים, הוראת נהיגה, הסעת נוסעים וארגון נסיעות תיירות לתיירים. עוסקים בתחומים אחרים לא ייהנו מניכוי המס על קניית רכב לעסק. גם בעבור קניית רכב מסחרי ישולם מס תשומות במלואו וינוכה רק במקרים שפורטו לעיל. 

ניתן לנכות מס תשומות בגובה שני שלישים בגין הוצאות רכב שוטפות כגון חנייה, תיקונים, והוצאות דלק, וזאת כאשר הרכב משמש בחלקו את העוסק ובחלקו את בעליו בשימוש פרטי. בהוצאות שוטפות אין כוללים תשלומי אגרות רכב וביטוחים. 

העוסק ידווח על הוצאות הרכב בדוח להחזר מס תשומות. זהו דוח תקופתי ויש להגישו במשרדי מע"מ באזור מגורי בעל העסק. 

ניכוי הוצאות רכב על פי תקנות מס הכנסה

תקנות מס הכנסה בנושא ניכוי הוצאות רכב (התשנ"ה – 1994) קובעות רשימה של הוצאות מוכרות לעסק והן "הוצאות ששולמו בשנת המס בשל רישוי הרכב, ביטוח חובה ששולם עליו, ביטוח מקיף שלו, דמי שכירות בעד שימוש בו, רכישת דלק, רכישת שמנים, תיקון הרכב והחזקתו, חניה שאינה במקום העיסוק או סמוך אליו, אגרה, וכן פחת לפי סעיף 21 לפקודה שהנישום זכאי לו בשנת המס בשל הרכב".

עם זאת התקנות הללו מאפשרות ניכוי הוצאות רכב רק כאשר ההוצאות "הוצאו בייצור הכנסה שאינה הכנסת עבודה", כלומר כאשר הרכב הוא רכב תפעולי של בית העסק ומשמש אך ורק את העסק ואך ורק בשעות העבודה, ובכלל זה הוצאות רכב צמוד שאותו מעמיד המעביד לרשות עובדיו. תנאי מרכזי להתרת ניכוי ההוצאות הוא התקנת מכשיר ברכב למדידת הקילומטרים ותצרוכת הדלק. 

ומה לגבי רכב ליסינג?

הוצאות רכב ליסינג תפעולי המשמש את העסק אינן זהות להוצאות קניית רכב, ולכן לא ניתן להציגן כהוצאות מוכרות לניכוי מס. מדובר בהוצאות שוטפות של העסק בגין שכירת רכב בלבד.  לעומת זאת קניית רכב בליסינג מימוני היא קניית רכב לכל דבר ועניין ותיחשב כהוצאה מוכרת לניכוי מס רק אם תעמוד בתנאים שתוארו לעיל. 

חשיבות הייעוץ המקדים

על בעל העסק להבין שלא בכל מקרה יהיה זכאי להציג את הוצאות קניית הרכב או הוצאות תחזוקת הרכב כהוצאות מוכרות לצורכי ניכוי מס. יש חשיבות רבה בקבלת ייעוץ מקדים מרואה חשבון לחברות לפני קניית הרכב או לפני הגשת דוח בגין הוצאות התחזוקה השוטפות של הרכב, וזאת כדי להימנע מאי־הבנה וחוסר נעימות. רואה החשבון ידע לייעץ ולסייע לבעל העסק ויכוון אותו לפעולות הנכונות לקבלת החזרי מס אם יהיה זכאי להם.